Zamknij

Popielec. Koniec karnawału - początek Wielkiego Postu

Wprowadzeniem do liturgii i obchodów świątecznych Wielkanocy jest Post nazywany Wielkim. W pierwszych wiekach chrześcijaństwa post przed Wielkanocą trwał krótko i był bardzo surowy. Ograniczał się tylko do Wielkiego Piątku i Soboty. Po soborze nicejskim (325r) zaczął kształtować się post czterdziestodniowy. Post rozpoczynano od szóstej niedzieli przed Wielkanocą, a że nie poszczono w niedzielę, dodawano do niego jeszcze cztery dni i stąd powstała nazwa środy wstępnej czyli popielcowej. Synod w Benewencie (1091r) nakazał wszystkim wiernym korzystanie w Wielkim Poście z sakramentu pokuty. Od tego czasu na znak rozpoczętej pokuty głowy wszystkich wiernych posypywane są popiołem. Popiół otrzymuje się ze spalonych, ubiegłorocznych palm.
Żaden katolik nie wyobraża sobie popielca bez uczestnictwa w celebracji mszy świętej, a jeśli z powodu choroby nie może przyjść do kościoła prosi swoich bliskich o przyniesienie popiołu do domu. Popielec jest przede wszystkim uroczystością kościelną i tak też traktowany jest przez mieszkańców wsi. Pamiętają oni jednak o tym, że jest to zarazem dzień graniczny- kończący karnawał i rozpoczynający post. Jeszcze w początkach XX w. odbywały się tego dnia specyficzne zabawy, obrzędowe tańce kobiet. Gospodynie, mężatki zbierały się w karczmie na babski comber . Najmłodsze z nich musiały tego dnia postawić wkupne do grona starszych, statecznych mężatek, a potem odtańczyć taniec na len, na konopie . Taniec ten był specyficzną prośbą, zaklęciem o urodzaj, obfite plony. Równie powszechną zabawą była tzw. kłoda popielcowa nazywana w radomskim także klockiem . Zabawa ta polegała na tym, że panny i kawalerów, którzy osiągnęli wiek stosowny do małżeństwa, a nie zawarli go w karnawale, przewiązywano mocnymi sznurami wprzęgano do sporego pnia. Zmuszano ich, aby ciężar ten dowlekli za sobą do karczmy, gdzie mogli próbować wykupić się od niego wódką. Z czasem kłoda zmieniła swój wygląd stając się niewielkim klockiem : "jak szły do miasta panny, a się nie wydały za mąż w karnawale to chłopaki naciągały na drut papiery, kawałki końskiego ogona". W okolicach Szydłowca klocki przetrwały do dziś, pojawiła się dodatkowo ich nowa forma - pannom jeżdżącym własnymi samochodami doczepia się puszki po napojach, papiery do tylnego zderzaka samochodu.
Po ostatnich zabawach w środę popielcową rozpoczyna się okres postu. Czas ten dla mieszkańców Radomskiego łączy się z intensywniejszymi praktykami religijnymi. W piątki gromadzą się w kościele, aby uczestniczyć w nabożeństwie drogi krzyżowej, a w niedzielę uczestniczą w uroczystych gorzkich żalach. Do lat siedemdziesiątych pieśni poświęcone Męce Pańskiej i boleści Matki Bożej śpiewane były w domu, obecnie tylko starsi w ten sposób spędzają wieczory, młodsi wybierają raczej uczestnictwo w mszach świętych i rekolekcjach.

J.Górska, Wielkanoc w Radomskiem, w: Wielkanoc w Radomskiem, Radom 2002, s. 8-10.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego 2014-2020

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu, zarejestrowanym w Rejestrze Instytucji Kultury prowadzonym przez Samorząd Województwa Mazowieckiego pod numerem RIK/21/99 NIP 796-007-85-07.   Nasz e-mail to  muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81. Z Inspektorem Ochrony Danych (IOD) skontaktujesz się mailem iod@rodo-radom.pl

Co do zasady Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Przetwarzamy Twoje dane zgodnie z prawem: w przypadku gdy przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na nas jako administratorze, wykonania umowy oraz gdy przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym. Zawsze prosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie; katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów; przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych; zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody; urządzanie wystaw stałych i czasowych; organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych; prowadzenie działalności edukacyjnej; popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę; udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych; zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji; prowadzenie działalności wydawniczej, prowadzenie strony www, w tym zakresie serwisów, które poprawiają jakość naszej pracy i poziom oferowanych usług.  

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o przepisy prawa i w celu wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale możemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązków prawnych, które na nas spoczywają oraz w związku z wykonaniem zadań realizowanych w interesie publicznym.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w naszym kraju, tak długo, jak przetwarzanie jest  niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na nas jako administratorze; także w związku z realizacją zadań publicznych oraz do momentu ustania przetwarzania w celach planowania związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania oraz, w zależności od podstawy przetwarzania danych osobowych, także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania oraz prawo do ich przenoszenia i usunięcia.

Jeżeli przetwarzanie danych odbywa się na podstawie zgody, masz prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie, jednak bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Przysługuje Ci również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, gdy uznasz, że przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy prawa.

Podanie danych osobowych jest obligatoryjne w oparciu o przepisy prawa; w pozostałym zakresie dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy, realizację umowy czy usługi.

Szczegółowe zasady ochrony Twojej prywatności znajdują się w naszej Polityce Prywatności i Polityce Cookies.

Administrator Danych Osobowych .