Zamknij

Gromnica – zimy połowica!

Gromnica – zimy połowica!

„Świeca cudowna […] jak gdyby obarczona różnymi trudnymi zadaniami: oto ma być towarzyszką na ostatni moment żywota, oto powinna zmagać się z pożogą, wichurą, gromem, od którego wzięła nieprzypadkowo swoją nazwę”

 

Na dzień 2 lutego przypada Święto Oczyszczenia Matki Boskiej i Ofiarowania Pańskiego, wtedy to bowiem

„Najczystsza Matka, z Dzieckiem na ręku, staje w świątyni progu,

By się oczyścić, Dziecię poświęcić, w ofierze je złożyć Bogu.

[…]

My pamięć Twoją dziś obchodzimy, Twą świętość, czystość, pokorę,

I Ciebie dzisiaj kornie prosimy: Bądź nam za życia podporę.”[1]

Oczyszczenie i ofiarowanie dziecka w Świątyni związane było ściśle z okresem połogu i obowiązującym niegdyś prawem. Po urodzeniu dziecka kobieta uważana była za nieczystą, nie powinna wychodzić z domu i nie mogła uczestniczyć w życiu religijnym. Dopiero po upłynięciu odpowiedniego czasu – w przypadku urodzenia chłopca było to czterdzieści, a dziewczynki osiemdziesiąt dni, kobiety zobowiązane były do poddania się rytualnemu oczyszczeniu, uiszczenia ofiary i poświęcenia noworodka Bogu.

Święto potocznie zwane „Gromniczą” obchodzono w Jerozolimie procesją z zapalonymi świecami już w końcu V wieku. Uroczystością Matki Boskiej Gromnicznej usiłowano zastąpić pozostałości pogańskich zwyczajów, w tym czasie pogański Rzym celebrował postacie Pana i Plutona, urządzając w ich imieniu oczyszczające pochody z płonącymi pochodniami. Pogańskiemu rozpasaniu i fecie przeciwstawione zostało wspomnienie czcigodnej ofiary, którą złożyła Maria podczas pierwszej wizyty w Świątyni – swojego syna Jezusa, „światłość na objawienie pogan”. Nie zrezygnowano jednak całkowicie z symbolicznego znaczenia ognia i wykorzystano go w procesji i ceremonii święcenia świec utożsamiając płomień gromnicy z osobą Syna Bożego.

Naród polski wyjątkowo umiłował sobie postać Maryi jako ideału kobiecości, dobroci, cnót i wszelkich wdzięków. Nic dziwnego, bowiem „sprawiedliwość, ład, porządek świata, dbałość o pożytek dla niego, miłosierdzie i pobłażliwość, rzecznictwo wszystkiego, co małe, bezbronne, opuszczone i pokrzywdzone mają w niej przedstawicielkę najgorliwszą, która jest jakby tylko samem sercem miłującem i współczującem ze wszystkiem, co tego godne”[2]. Dniem tygodnia poświęconym czci Matki Boskiej ustanowiono sobotę, ale w kalendarzu liturgicznym więcej było świąt, podczas których wysławiano osobę Bogarodzicy. Najbardziej uroczyście obchodzonym ze świąt maryjnych była Gromniczna, wyznaczająca granicę okresu bożonarodzeniowego. Uroczystość ta zawiera w sobie wskazówkę zbliżającego się okresu Wielkiego Postu, jest poważnym akcentem w pełnym zapustowych swawoli miesiącu.

Potoczna nazwa święta nawiązuje do błogosławionych tego dnia,  przystrojonych kokardami i zielonymi gałązkami woskowych świec. Po powrocie z mszy zapaloną gromnicą błogosławił gospodarz całe obejście, kreślił znak krzyża kopciem z zapalonej świecy nad drzwiami i oknami lub pod powałą, by zabezpieczyć dom przed niszczycielskimi żywiołami i sprowadzić na dom pomyślność. Wierzono, że jeśli niesiona z kościoła do domu gromnica zgaśnie, to prawdopodobnie umrze ktoś z rodziny.

W kulturze wiejskiej poświęconym podczas uroczystości kościelnych rekwizytom przypisywano właściwości ochronne, lecznicze. Tak pisał o gromnicy Józef Szczypka: „Świeca cudowna […] jak gdyby obarczona różnymi trudnymi zadaniami: oto ma być towarzyszką na ostatni moment żywota, oto powinna zmagać się z pożogą, wichurą, gromem, od którego wzięła nieprzypadkowo swoją nazwę”[3].  

Poświęcona gromnica, podobnie jak palma wielkanocna, powinna być przechowywana za świętymi obrazami lub w innym łatwo dostępnym miejscu, by w razie nagłej sytuacji móc ze świecy skorzystać. Podczas ostatniego namaszczenia chorego witano księdza ze świecą w dłoni, wsadzano ją również do ręki umierającego, by ułatwić mu konanie, uprosić dla niego wstawiennictwo Matki Boskiej i rozjaśnić mu drogę ku wieczności. Podczas gwałtownych wyładowań atmosferycznych rozpalano gromnicę i ustawiano naprzeciwko obrazu Najświętszej Matki lub co zdarzało się częściej – w oknie. Za złą wróżbę uznawano sytuację, w której podczas uroczystej procesji gromnica zgasła, pomimo braku wietrznych podmuchów.

Matka Boska ochraniała też pobożnych gospodarzy przed wilkami. „Na Gromniczną, gdy się z kniei zwłóczą i jak rabusie po polach rozłażą, za łupem węszą, a złowrogo mruczą i między sobą na  śniegu się swarzą, i głodnym zębem kłapią, i dokoła robią wyprawę na uśpione siła, Panienka święta staje im na drodze z gromnicą w ręku, wśród tumanów śniegu i wilcze stada zatrzymuje w biegu. […] Gdy w noc miesięczną wilki w polach wyją, ludzie się ze snu budzą z wielkim strachem, i słychać szepty pod słomianym dachem: W Twoją opiekę weźmij nas, Maryjo! I znów zasypia z tą ufnością wioska, że w śniegach nad nią czuwa Matka Boska”[4]

Z pogody w dzień Matki Boskiej Gromnicznej gospodarze wnioskują jak długo będzie trwała zima i jakie będą urodzaje.

Gdy na Gromnicę roztaje – rzadkie będą urodzaje.

Gdy na Gromnicę z dachu ciecze, zima się jeszcze odwlecze

Gdy słońce świeci na Gromnicę

To przyjdą większe mrozy i śnieżyce.

Długie sople zwisające ze strzechy zwiastują urodzaj marchwi, a szron na drzewach owocowych – obfity zbiór owoców.

 

 

BIBLIOGRAFIA:

„Rok Boży w liturgii i tradycji Kościoła świętego z uwzględnieniem obrzędów i zwyczajów ludowych oraz literatury polskiej” red. Ks. Marlewski F., Poznań, 1932

Gawalewicz M., Stachiewicz P., „Królowa Niebios. Legendy o Matce Boskiej”, Warszawa 1894

Gloger Z., „Rok Polski w życiu, tradycji i pieśni”, Warszawa 1908

Szczypka J., „Kalendarz Polski”, Wydanie Polskie 1979

Traczyński E., „Wieś świętokrzyska w XIX i XX wieku”, Kielce 2001

[1] „Rok Boży w liturgii i tradycji Kościoła świętego z uwzględnieniem obrzędów i zwyczajów ludowych oraz literatury polskiej” red. Ks. Franiciszek Marlewski, Poznań, 1932, s. 163

[2] M. Gawalewicz, P. Stachiewicz, „Królowa Niebios. Legendy o Matce Boskiej”, Warszawa 1894, s. 10

[3] J. Szczypka, „Kalendarz Polski”, Wydanie Polskie 1979, s. 17

[4] M. Gawalewicz, P. Stachiewicz, „Królowa Niebios…., s. 146-147

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu, zarejestrowanym w Rejestrze Instytucji Kultury prowadzonym przez Samorząd Województwa Mazowieckiego pod numerem RIK/21/99 NIP 796-007-85-07.   Nasz e-mail to  muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81. Z Inspektorem Ochrony Danych (IOD) skontaktujesz się mailem iod@rodo-radom.pl

Co do zasady Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Przetwarzamy Twoje dane zgodnie z prawem: w przypadku gdy przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na nas jako administratorze, wykonania umowy oraz gdy przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym. Zawsze prosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie; katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów; przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych; zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody; urządzanie wystaw stałych i czasowych; organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych; prowadzenie działalności edukacyjnej; popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę; udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych; zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji; prowadzenie działalności wydawniczej, prowadzenie strony www, w tym zakresie serwisów, które poprawiają jakość naszej pracy i poziom oferowanych usług.  

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o przepisy prawa i w celu wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale możemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązków prawnych, które na nas spoczywają oraz w związku z wykonaniem zadań realizowanych w interesie publicznym.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w naszym kraju, tak długo, jak przetwarzanie jest  niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na nas jako administratorze; także w związku z realizacją zadań publicznych oraz do momentu ustania przetwarzania w celach planowania związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania oraz, w zależności od podstawy przetwarzania danych osobowych, także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania oraz prawo do ich przenoszenia i usunięcia.

Jeżeli przetwarzanie danych odbywa się na podstawie zgody, masz prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie, jednak bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Przysługuje Ci również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, gdy uznasz, że przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy prawa.

Podanie danych osobowych jest obligatoryjne w oparciu o przepisy prawa; w pozostałym zakresie dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy, realizację umowy czy usługi.

Szczegółowe zasady ochrony Twojej prywatności znajdują się w naszej Polityce Prywatności i Polityce Cookies.

Administrator Danych Osobowych .