Kapela Jana Kmity i Lipców - Płyta CD
Bohaterowie niniejszej płyty: skrzypek Jan Kmita, harmonista Tadeusz Lipiec, barabanista Marian Lipiec oraz śpiewaczki Zofia Kucharczyk i Maria Pęzik, pochodzą z tej części Radomskiego, która w ubiegłym wieku wręcz obfitowała w genialnych muzykantów. Jeszcze dziś indywidualności muzyczne mieszkające we wsiach „na północ od Przysuchy” (Radomskie) skupiają na sobie uwagę etnografów, etnomuzykologów oraz niezliczonej rzeszy miłośników tradycyjnej muzyki wiejskiej. Wartość mieszkających w tym regionie osobowości muzycznych polega nie tylko na ich niewątpliwym talencie, ale również a może przede wszystkim na znajomości dawnego repertuaru zarówno instrumentalnego jak i wokalnego.
Powstaniu płyty Kapeli Jana Kmity i Lipców przyświecała przede wszystkim idea utrwalenia przynajmniej niewielkiego fragmentu z bogatego wachlarza tradycyjnych melodii, granych i śpiewanych w okolicach miejsc zamieszkania muzykantów i śpiewaczek: Przystałowic Małych, Wygnanowa i Gałek Rusinowskich. Wydawnictwo powstało również w odpowiedzi na coraz większe zapotrzebowanie na tradycyjną muzykę Radomskiego w formie płytowej.
Materiał muzyczny zamieszczony na płycie odzwierciedla, z konieczności w sposób wybiórczy, przebieg obrzędu weselnego od strony muzycznej. Taki a nie inny „temat przewodni” płyty został podyktowany w głównej mierze wyjątkowo ważną rolą jaką odgrywała muzyka w trakcie tej uroczystości, określając poszczególne jej etapy i decydując o ich przebiegu. Co więcej, życie „zawodowego” muzykanta obracało się zasadniczo właśnie wokół wesel, wpływając tym samym na podstawę granego przez niego repertuaru.
Schemat wesela zobrazowany jest na płycie poprzez wybrane pieśni weselne ułożone w kolejności odwzorowującej naturalny porządek obrzędu. Są wśród nich pieśni śpiewane przed ślubem (3, 4, 5, 6), po ślubie, ale jeszcze przed rozpoczęciem zabawy (7, 8) oraz przy oczepinach (9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17). Poszczególne zwrotki, podobnie jak to miało miejsce w naturalnym kontekście, przeplatają się z grą kapeli. Melodie taneczne, to, poza jednym wyjątkiem (11), oberki, w części przypadków wzbogacone śpiewem (9, 12, 19, 20, 23).
Nagrań dokonano w 2017 roku w studiu nagraniowym metodą na tzw. „setkę”, polegającą na jednoczesnym graniu i śpiewaniu wszystkich członków grupy. Ten rzadki już dzisiaj sposób rejestrowania muzyki został podyktowany próbą uchwycenia niepowtarzalnego klimatu oraz energii, która tworzy się pomiędzy muzykantami podczas wspólnego grania. Wydawnictwo uzupełnia książeczka zawierająca biogramy muzykantów i śpiewaczek a także teksty pieśni oraz piosenek, które znalazły się na płycie. Album jest pierwszym wydawnictwem muzycznym Muzeum Wsi Radomskiej prezentującym muzykę tradycyjną regionu radomskiego.
Zawartość albumu:
- Oberek Wachowicza
- Oberek Stasia Niewidomego
- Na dziń dobry
- Na błogosławiństwo
- Na wyprowadziny
- W drodze do kościoła
- W drodze z kościoła
- Powitanie chlebem i solą
- Oberek Janka Latosa
- Oberek Jana Kmity
- Polka Michałowa
- Oberek Wieśki Gromadzkiej
- Na rozpoczęcie oczepin
- Niechaj bedzie pochwalóny
- U moji mamy rodzóny
- Coz to za lescyna ?
- Do przewiązania wstónzki do skrzypców
- Oberek Tadeusza Lipca
- Oberek od Przystałowic
- Oberek Staśka Piejaka
- Oberek Witosa
- Oberek Janka Danisa
- Oberek Mariana Lipca
Czas całkowity: 64:15