„Wielki Post i Wielkanoc” to zajęcia najczęściej wybierane przez uczestników lekcji muzealnych przed Świętami Wielkanocnymi. Cieszą się one niesłabnąca popularnością od wielu lat. W tym roku było już na tej lekcji w Muzeum Wsi Radomskiej 450 dzieci - przedszkolaków i dzieci z młodszych klas szkoły podstawowej.
Edukatorzy muzealni opowiadają najmłodszym o tradycjach i zwyczajach ludowych związanych ze Świętami Wielkanocnymi, z których część jest wciąż kultywowana, a część coraz bardziej zanika. Wciąż zanosimy palmy do kościołów, święcimy pokarmy, malujemy pisanki i oblewamy się wodą w Lany Poniedziałek, ale o niektórych zwyczajach świątecznych dzieci dowiadują się w muzeum po raz pierwszy.
Świętowanie Wielkiej Nocy rozpoczynamy już tydzień przed Wielką Niedzielą. Tak samo jak dawniej, obchodzimy Niedzielę Palmową – zwaną kiedyś wierzbną lub kwietną. Dzisiaj najczęściej decydujemy się na kupno gotowej palmy (najczęściej tzw. palmy wileńskiej) i taką właśnie zanosimy do kościoła. Dawniej robiono palmy samodzielnie – z wierzbowych gałązek, bukszpanu, porzeczek, malin, suszonych ziół, piórek i kwiatów. Poświęconej palmie przypisywano magiczne właściwości, dlatego zanoszono ją do domów, by zapewniała rodzinie szczęście. Wykonany z niej krzyżyk wtykano w pierwszą zaoraną skibę dla ochrony przed gradobiciem. Dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 9, które przyjechały na zajęcia we środę przed Niedzielą Palmową, nie kryły zdziwienia, kiedy usłyszały, że gałązki z palmy wkładano także pod próg, by strzegły domowników przed chorobami i zatykano pod strzechą, by chroniły dom przed piorunami, a połknięcie wierzbowej kotki z palemki miało ustrzec od bólu gardła i zapewnić zdrowie.
Na zajęciach plastycznych, które towarzyszą lekcji, dzieci wykonują z pomocą prowadzących lekcję tradycyjną palmę radomską. Palmy robione mają zwyczajową dla regionu radomskiego wielkość ok. pół metra. Trzon palmy stanowią mocno związane gałązki wierzbowe i trawy, na nich układane są gałązki bukszpanu, a na koniec palma zdobiona jest kwiatami z bibuły na druciku i oplatana bibułą do około 1/3 wysokości palmy. Gotowe palemki dzieci zabierają do domu. Mogą one być wzorem dla samodzielnych prac w ogłaszanych przed Świętami Wielkanocnymi muzealnych konkursów na tradycyjna palmę wielkanocną. Uzupełnieniem wiedzy zdobytej na lekcji jest zwiedzanie ekspozycji świątecznych w chałupach i dworze.