Zamknij

Skansen buduje przyszłość! Muzeum Wsi Radomskiej z nową siedzibą

Skansen buduje przyszłość! Muzeum Wsi Radomskiej z nową siedzibą

 

Nowy rozdział w historii Muzeum Wsi Radomskiej. Startuje budowa nowoczesnego kompleksu biurowo-muzealnego

 

7 sierpnia 2025 roku w Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu odbyło się podpisanie umowy, która oficjalnie rozpoczyna realizację jednej z najważniejszych inwestycji w dziejach tej instytucji. W miejscu, gdzie dotąd znajdował się parking przy ul. Stawowej, powstanie nowoczesny kompleks biurowo-muzealny — centrum administracyjne, edukacyjne i wystawiennicze muzeum na miarę XXI wieku.

 

Umowę z wykonawcami — firmami MTM Budownictwo i PBO Śląsk — podpisali: Ilona Jaroszek, Dyrektor Muzeum Wsi Radomskiej, oraz Katarzyna Szymańska, Główna Księgowa. Konsorcjum reprezentował Michał Zydroń, Prezes Zarządu MTM Budownictwo Sp. z o.o.

 

W wydarzeniu uczestniczyli również przedstawiciele władz samorządowych, których zaangażowanie umożliwiło realizację tego projektu: Adam Struzik, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Rafał Rajkowski, Wicemarszałek, oraz Radosław Witkowski, Prezydent Radomia.

 

Inwestycja z wizją i rozmachem

 

Całkowita wartość inwestycji wynosi 66 162 540,70 zł, z czego 56 161 800 zł zostanie przeznaczone na wykonanie robót budowlano-montażowych, a 8 679 189,95 zł na nowoczesne wyposażenie wnętrz. Projekt uwzględnia także koszty nadzoru inwestorskiego oraz wykonanie przyłączy energetycznych i gazowych.

 

Za projekt architektoniczny odpowiada renomowane Dresler Studio z Krakowa. Ich wizja nowej siedziby to współczesna interpretacja tradycyjnej wiejskiej zagrody – z prostokątnym dziedzińcem, drewnianymi elewacjami i nieregularnie rozmieszczonymi oknami, które przywołują skojarzenia z dawną zabudową wiejską. Jednocześnie zastosowane rozwiązania technologiczne i materiałowe sprawiają, że całość zyska nowoczesny, ekologiczny charakter.

 

Kompleks, który służy ludziom i eksponatom

 

 

Nowy budynek administracyjno-muzealny będzie przestrzenią wielofunkcyjną, dostosowaną do potrzeb zarówno pracowników, jak i odwiedzających. W środku znajdzie się miejsce dla około 45 pracowników administracyjnych, a także:

 

  • nowoczesne przestrzenie ekspozycyjne,
  • biblioteka i czytelnia,
  • sala konferencyjna i pracownie fotograficzne,
  • kawiarnia i sklepik muzealny,
  • nowoczesne magazyny muzealiów, zdolne pomieścić aż 16 tysięcy ruchomych eksponatów.

 

Uzupełnieniem inwestycji będzie modernizacja budynku kas, który zostanie uproszczony formalnie, by harmonijnie współgrać z nową zabudową.

 

 

Ekologia w służbie kultury

 

 

Nowy kompleks to także odpowiedź na wyzwania klimatyczne. Projekt przewiduje budowę nowego parkingu na około 150 miejsc, z czego część zostanie zadaszona wiatami z panelami fotowoltaicznymi. Zbiorniki retencyjne gromadzić będą wodę deszczową, która – po oczyszczeniu – posłuży do nawadniania zieleni wokół obiektu.

 

W stronę marzeń sprzed dekad

 

 

Ale to nie koniec rozbudowy Muzeum. Równolegle instytucja planuje realizację projektu, który dojrzewał od lat 70. XX wieku. Na nowej działce przy ul. Starokrakowskiej powstanie małomiasteczkowy oddział muzeum, z rynkiem i trzema pierzejami oraz historyczną zabudową sprowadzoną m.in. z Mogielnicy i Gozdu. To krok w stronę jeszcze pełniejszego przedstawienia dziedzictwa kulturowego regionu.

 

Nowoczesność zakorzeniona w tradycji

 

 

Planowany termin zakończenia budowy nowej siedziby to drugi kwartał 2027 roku, a jeszcze przed końcem tego roku pracownicy muzeum mają się wprowadzić do nowego obiektu.

 

Budowa kompleksu biurowo-muzealnego w Muzeum Wsi Radomskiej to nie tylko znaczący krok ku modernizacji, ale też przykład tego, jak nowoczesność może służyć zachowaniu i popularyzacji dziedzictwa. Dzięki wsparciu Samorządu Województwa Mazowieckiego i zaangażowaniu wielu stron, już wkrótce miejsce to stanie się sercem regionalnej kultury – bijącym w rytmie przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu, zarejestrowanym w Rejestrze Instytucji Kultury prowadzonym przez Samorząd Województwa Mazowieckiego pod numerem RIK/21/99 NIP 796-007-85-07.   Nasz e-mail to  muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81. Z Inspektorem Ochrony Danych (IOD) skontaktujesz się mailem iod@rodo-radom.pl

Co do zasady Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Przetwarzamy Twoje dane zgodnie z prawem: w przypadku gdy przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na nas jako administratorze, wykonania umowy oraz gdy przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym. Zawsze prosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie; katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów; przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych; zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody; urządzanie wystaw stałych i czasowych; organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych; prowadzenie działalności edukacyjnej; popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę; udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych; zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji; prowadzenie działalności wydawniczej, prowadzenie strony www, w tym zakresie serwisów, które poprawiają jakość naszej pracy i poziom oferowanych usług.  

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o przepisy prawa i w celu wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale możemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązków prawnych, które na nas spoczywają oraz w związku z wykonaniem zadań realizowanych w interesie publicznym.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w naszym kraju, tak długo, jak przetwarzanie jest  niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na nas jako administratorze; także w związku z realizacją zadań publicznych oraz do momentu ustania przetwarzania w celach planowania związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania oraz, w zależności od podstawy przetwarzania danych osobowych, także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania oraz prawo do ich przenoszenia i usunięcia.

Jeżeli przetwarzanie danych odbywa się na podstawie zgody, masz prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie, jednak bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Przysługuje Ci również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, gdy uznasz, że przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy prawa.

Podanie danych osobowych jest obligatoryjne w oparciu o przepisy prawa; w pozostałym zakresie dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy, realizację umowy czy usługi.

Szczegółowe zasady ochrony Twojej prywatności znajdują się w naszej Polityce Prywatności i Polityce Cookies.

Administrator Danych Osobowych .