Zbiory Muzeum Wsi Radomskiej wzbogaciły się o niezwykle cenny eksponat — neobarokowy feretron, który po żmudnym procesie konserwacji odzyskał swój dawny blask. Choć obiekt trafił do muzeum w nienajlepszym stanie, dzięki pracy specjalistów udało się nie tylko go uratować, ale i nadać mu wyjątkowy charakter, nawiązujący do lokalnego dziedzictwa.
Prace konserwatorskie rozpoczęły się od szczegółowej dokumentacji fotograficznej oraz dokładnych oględzin zabytku. Podczas analizy pobrano próbki zachowanych gruntów, które ujawniły ślady dawnego złocenia. Pozwoliło to opracować precyzyjny plan działania przy tym wymagającym obiekcie.
W pierwszej kolejności feretron poddano dezynsekcji, co pozwoliło pozbyć się potencjalnych szkodników, takich jak owady niszczące drewno. Kolejnym etapem były niezbędne prace stabilizujące i wzmacniające uszkodzoną konstrukcję drewnianą. Brakujące elementy, w tym krzyż oraz fragmenty ramy, zostały odtworzone z największą starannością.
Po zabezpieczeniu struktury przystąpiono do odtworzenia dekoracji. Na powierzchnię feretronu nałożono nowe grunty, a następnie wykonano pozłotę z użyciem 24-karatowego złota płatkowego, co przywróciło mu dawne, pełne splendoru oblicze.
Warto podkreślić, że feretron nie posiadał oryginalnych obrazów ani żadnych zachowanych dokumentów wskazujących, jakie wizerunki pierwotnie w nim się znajdowały. Dlatego decyzją zespołu konserwatorskiego, w porozumieniu z Zastępcą Dyrektora ds. Muzealnych, Panem Zbigniewem Skuzą, postanowiono „osadzić” feretron w estetyce kościoła pw. św. Doroty, który znajduje się na terenie Muzeum Wsi Radomskiej.
Aby idealnie wkomponować feretron w przestrzeń sakralną, na jego podstawie i bokach wykonano marmoryzację — efektowny, ręcznie malowany wzór imitujący marmur, starannie dopasowany kolorystycznie do ołtarzy i ambony świątyni.
W nowej odsłonie feretron wzbogacony został o dwa wizerunki. Obraz św. Doroty, patronki kościoła, wykonała Ewa Kubrycht — asystent konserwatorski, natomiast przedstawienie Jezusa Miłosiernego stworzył zaprzyjaźniony artysta-malarz, Zbigniew Derewońko.
Dzięki zaangażowaniu konserwatorów, artystów i pracowników muzeum ten piękny neobarokowy feretron odzyskał swoje miejsce w przestrzeni sakralnej i kulturowej. Dziś możemy podziwiać go nie tylko podczas uroczystości Bożego Ciała, ale także na co dzień, odwiedzając kościół pw. św. Doroty w Muzeum Wsi Radomskiej.