Zamknij

Koncert Sonaty Absolutne

Koncert Sonaty Absolutne

Koncert „Sonaty absolutne” w wykonaniu Patrycji Szymańskiej – skrzypce i Wojciecha Świętońskiego - fortepian w Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze Oddział Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu.

Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze, Oddział Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu, zaprasza na wydarzenie: Koncert „Sonaty absolutne”.

31 sierpnia 2024 r. godzina 17.00

Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze

Na wydarzenie obowiązuje bilet wstępu do Muzeum w cenie 10 i 15 zł

Jedną z ciekawszych form muzyki kameralnej od zawsze były sonaty. Może dlatego, że grając w duecie, tych ukrytych w muzyce emocji można dotknąć głębiej. W programie koncertu znalazły się dwie z najpiękniejszych kompozycji. Są to Sonata A- dur Césara Francka i Sonata d- moll Johannesa Brahmsa. Powstały w zasadzie w tym samym czasie, dlatego tym bardziej interesującym doznaniem dla słuchaczy może być ich zestawienie.

Sonata Francka to prezent ślubny dla wybitnego belgijskiego skrzypka, którym był Eugène Ysaÿe. Brahms natomiast dedykował swoją przyjacielowi słynnemu dyrygentowi Hansowi von Bülowowi. W jakich okolicznościach powstawała? Z ust profesora Wolfganga Marschnera można usłyszeć taką historię: „Była wiosna, Brahms był nad pięknym Jeziorem Bodeńskim i czekał na Clarę Schumann”… zazdrość doprowadziła do tragicznego finału.

Zapraszamy na spotkanie z dziełami wielkich mistrzów, sonatami absolutnymi Césara Francka i Johannesa Brahmsa na skrzypce i fortepian. Chociaż tak naprawdę często owe sonaty „skrzypcowe” są skomponowane na fortepian i skrzypce.

 

Patrycja Szymańska – urodziła się w Warszawie, w rodzinie muzyków.

W latach 1990-1993 kształciła się pod kierunkiem prof. Zenona Brzewskiego, a studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny), w klasie prof. Iwony Wojciechowskiej ukończyła z wyróżnieniem po zaledwie dwóch latach nauki.

Studia podyplomowe podjęła w Niemczech, kończąc klasę koncertmistrzowską prof. Adama Kosteckiego w Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze i klasę solową prof. Edith Peinemann w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem. Swoje umiejętności miała okazję doskonalić także na licznych kursach mistrzowskich współpracując z takimi osobowościami jak Wanda Wiłkomirska, Fritz Haendschke, Rudolf Meister, David Wilde, Marina Jaszwili, Zachar Bron.

Patrycja Szymańska jest laureatką licznych konkursów skrzypcowych krajowych i międzynarodowych ( m. in. I nagroda na Ogólnopolskim Konkursie w Malborku, I nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. St. Serwaczyńskiego w Lublinie, V nagroda na Międzynarodowym Konkursie im. K. Lipińskiego i H. Wieniawskiego w Lublinie, III nagroda na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Wolfganga Marschnera w Weimarze).

Była wieloletnią stypendystką Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, a także m.in. Fundacji Sztuki Dziecka, Fundacji Sztuki Polskiej i Fundacji im. Stefana Batorego. Dokonywała nagrań solowych dla Polskiego Radia i Telewizji. Od 1998 roku współpracowała z Radiophilharmonie des NDR Hannover, Radio Sinfonie Orchester des HR Frankfurt am Main i Rundfunk Sinfonieorchester Berlin. W roku 2006 podjęła współpracę z orkiestrą Sinfonia Varsovia, a w roku 2013 z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Jako solistka koncertowała m. in. z orkiestrami  Filharmonii  Szczecińskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Filharmonii Krakowskiej (w Auli Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego). Pod batutą maestro Jacka Kaspszyka wykonała partię skrzypiec w Koncercie Potrójnym L.v.Beethovena.

Poza granicami kraju jako solistka i kameralistka występowała m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, a jako muzyk orkiestrowy także we Francji, Hiszpanii, Portugalii, Turcji, Rosji, czy Japonii.

W Polsce wielokrotnie można było jej słuchać w Łazienkach Królewskich (m. in. podczas VI Festiwalu Mozartowskiego wraz z Olgą Pasiecznik), na Zamku Królewskim, w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego czy w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Ukończyła studia podyplomowe w SGH - Menedżer Kultury i w 2018 roku objęła kierownictwo artystyczne cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką” w Pałacu w Jabłonnie. Koncertuje jako solistka i kameralistka.

 

Wojciech Świętoński, doktor sztuk muzycznych. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalla (2008).

Kameralistykę fortepianową studiował pod kierunkiem prof. Jerzego Marchwińskiego. Ukończył dwuletni Staż Artystyczny w zakresie wykonawstwa muzyki kameralnej (2010) oraz II i III edycję Podyplomowego Międzywydziałowego Studium Pieśni (2012,2013) w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

Jest jednym z trzech uczestników elitarnego ‘Kursu mistrzowskiego’ Maestro Ivo Pogorelicha. Pozostając z nim w stałym kontakcie, nieustanie czerpie inspiracje z licznych wskazówek Mistrza.

Laureat międzynarodowych konkursów pianistycznych w Kijowie i Rzymie. Regularnie występuje w salach koncertowych Europy, z reci­talami i z towarzyszeniem orkiestry. Współpraco­wał z wieloma zespołami (Polska Orkiestra Sinfo­nia Iuventus, Polska Orkiestra Radiowa, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia), występu­jąc pod batutą m.in. Moniki Wolińskiej, Grzegorza Mielimąki, Tomasza Bugaja oraz Szymona Kawalli. Aktywnie koncertował podczas obchodów Roku Karola Szymanowskiego oraz Roku Fryderyka Cho­pina. Jego występy inaugurowały Paradę Schu­mana oraz otwarcie Muzeum Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli.

Wystąpił na takich festiwalach jak: Stagione Concertistica (Tropea), Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwal Sopockiej Sztuki Wokalnej, Dni Muzyki Andrzeja Kurylewicza (Warszawa), Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach” w Zakopanem, Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, HART Fest (Oxford), Klavierwoche (Heidelberg).

W jego dorobku nagraniowym znajdują się płyty: Paweł Łukaszewski „Musica profana 2” – płyta nominowana do nagrody Fryderyk, „Wieniec pieśni do słów Marii Konopnickiej” – płyta zrealizowana dzięki wsparciu Prezydenta Miasta Warszawy, Stanisław Wisłocki „Piano works” – płyta pod patronatem Rektora UMFC, Mikołaj Bugajak "Strange Sounds And Inconceivable Deeds" – „bez wątpienia jeden z najlepszych albumów, jakie w tym roku ukazały się w Polsce” (onet.pl), Przemysław Gintrowski „Tren” – płyta sfinansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a wydanie jej wieńczyło obchody Roku Zbigniewa Herberta.

Członek Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków oraz Stowarzyszenia Artystów STOART. Organizuje i występuje na koncertach promujących współczesną muzykę polską partycypując w programach realizowanych przez Instytut Muzyki i Tańca, Narodowe Centrum Kultury oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Stypendysta Lions Club (2006, 2007), Prezydenta Miasta Białegostoku (2011) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011, 2017, 2020).

Artysta współpracujący Filharmonii Narodowej.

Twórca i dyrektor artystyczny cyklu koncertów „Chwile ulotne” w Pałacu Radziwiłłów w Nieborowie.

Dokonał prawykonań utworów napisanych przez kompozytorów będących pedagogami  Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: Weroniki Ratusińskiej, Miłosza Bembinowa, Bartosza Kowalskiego i Pawła Łukaszewskiego.

Jest propagatorem muzyki Stanisława Wisłockiego oraz laureatem prestiżowej Nagrody Muzycznej Fryderyk 2024 za płytę „Stanisław Wisłocki – Solo & Chamber Works”.

 

Patronat honorowy: Marszałek Województwa Mazowieckiego

Patronat medialny: Ziemia Przysuska, Gość Niedzielny, Echo Dnia, Radio Radom, Radio Rekord, Tv Dami, Co za dzień, 7dni

Partner: Piekarnia Fogiel&Fogiel, E.Leclerc

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu, zarejestrowanym w Rejestrze Instytucji Kultury prowadzonym przez Samorząd Województwa Mazowieckiego pod numerem RIK/21/99 NIP 796-007-85-07.   Nasz e-mail to  muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81. Z Inspektorem Ochrony Danych (IOD) skontaktujesz się mailem iod@rodo-radom.pl

Co do zasady Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Przetwarzamy Twoje dane zgodnie z prawem: w przypadku gdy przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na nas jako administratorze, wykonania umowy oraz gdy przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym. Zawsze prosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie; katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów; przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych; zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody; urządzanie wystaw stałych i czasowych; organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych; prowadzenie działalności edukacyjnej; popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę; udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych; zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji; prowadzenie działalności wydawniczej, prowadzenie strony www, w tym zakresie serwisów, które poprawiają jakość naszej pracy i poziom oferowanych usług.  

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o przepisy prawa i w celu wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale możemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązków prawnych, które na nas spoczywają oraz w związku z wykonaniem zadań realizowanych w interesie publicznym.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w naszym kraju, tak długo, jak przetwarzanie jest  niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na nas jako administratorze; także w związku z realizacją zadań publicznych oraz do momentu ustania przetwarzania w celach planowania związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania oraz, w zależności od podstawy przetwarzania danych osobowych, także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania oraz prawo do ich przenoszenia i usunięcia.

Jeżeli przetwarzanie danych odbywa się na podstawie zgody, masz prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie, jednak bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Przysługuje Ci również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, gdy uznasz, że przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy prawa.

Podanie danych osobowych jest obligatoryjne w oparciu o przepisy prawa; w pozostałym zakresie dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy, realizację umowy czy usługi.

Szczegółowe zasady ochrony Twojej prywatności znajdują się w naszej Polityce Prywatności i Polityce Cookies.

Administrator Danych Osobowych .