Koncert „Sonaty absolutne” w wykonaniu Patrycji Szymańskiej – skrzypce i Wojciecha Świętońskiego - fortepian w Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze Oddział Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu.
Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze, Oddział Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu, zaprasza na wydarzenie: Koncert „Sonaty absolutne”.
31 sierpnia 2024 r. godzina 17.00
Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze
Na wydarzenie obowiązuje bilet wstępu do Muzeum w cenie 10 i 15 zł
Jedną z ciekawszych form muzyki kameralnej od zawsze były sonaty. Może dlatego, że grając w duecie, tych ukrytych w muzyce emocji można dotknąć głębiej. W programie koncertu znalazły się dwie z najpiękniejszych kompozycji. Są to Sonata A- dur Césara Francka i Sonata d- moll Johannesa Brahmsa. Powstały w zasadzie w tym samym czasie, dlatego tym bardziej interesującym doznaniem dla słuchaczy może być ich zestawienie.
Sonata Francka to prezent ślubny dla wybitnego belgijskiego skrzypka, którym był Eugène Ysaÿe. Brahms natomiast dedykował swoją przyjacielowi słynnemu dyrygentowi Hansowi von Bülowowi. W jakich okolicznościach powstawała? Z ust profesora Wolfganga Marschnera można usłyszeć taką historię: „Była wiosna, Brahms był nad pięknym Jeziorem Bodeńskim i czekał na Clarę Schumann”… zazdrość doprowadziła do tragicznego finału.
Zapraszamy na spotkanie z dziełami wielkich mistrzów, sonatami absolutnymi Césara Francka i Johannesa Brahmsa na skrzypce i fortepian. Chociaż tak naprawdę często owe sonaty „skrzypcowe” są skomponowane na fortepian i skrzypce.
Patrycja Szymańska – urodziła się w Warszawie, w rodzinie muzyków.
W latach 1990-1993 kształciła się pod kierunkiem prof. Zenona Brzewskiego, a studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny), w klasie prof. Iwony Wojciechowskiej ukończyła z wyróżnieniem po zaledwie dwóch latach nauki.
Studia podyplomowe podjęła w Niemczech, kończąc klasę koncertmistrzowską prof. Adama Kosteckiego w Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze i klasę solową prof. Edith Peinemann w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem. Swoje umiejętności miała okazję doskonalić także na licznych kursach mistrzowskich współpracując z takimi osobowościami jak Wanda Wiłkomirska, Fritz Haendschke, Rudolf Meister, David Wilde, Marina Jaszwili, Zachar Bron.
Patrycja Szymańska jest laureatką licznych konkursów skrzypcowych krajowych i międzynarodowych ( m. in. I nagroda na Ogólnopolskim Konkursie w Malborku, I nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. St. Serwaczyńskiego w Lublinie, V nagroda na Międzynarodowym Konkursie im. K. Lipińskiego i H. Wieniawskiego w Lublinie, III nagroda na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Wolfganga Marschnera w Weimarze).
Była wieloletnią stypendystką Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, a także m.in. Fundacji Sztuki Dziecka, Fundacji Sztuki Polskiej i Fundacji im. Stefana Batorego. Dokonywała nagrań solowych dla Polskiego Radia i Telewizji. Od 1998 roku współpracowała z Radiophilharmonie des NDR Hannover, Radio Sinfonie Orchester des HR Frankfurt am Main i Rundfunk Sinfonieorchester Berlin. W roku 2006 podjęła współpracę z orkiestrą Sinfonia Varsovia, a w roku 2013 z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Jako solistka koncertowała m. in. z orkiestrami Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Filharmonii Krakowskiej (w Auli Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego). Pod batutą maestro Jacka Kaspszyka wykonała partię skrzypiec w Koncercie Potrójnym L.v.Beethovena.
Poza granicami kraju jako solistka i kameralistka występowała m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, a jako muzyk orkiestrowy także we Francji, Hiszpanii, Portugalii, Turcji, Rosji, czy Japonii.
W Polsce wielokrotnie można było jej słuchać w Łazienkach Królewskich (m. in. podczas VI Festiwalu Mozartowskiego wraz z Olgą Pasiecznik), na Zamku Królewskim, w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego czy w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Ukończyła studia podyplomowe w SGH - Menedżer Kultury i w 2018 roku objęła kierownictwo artystyczne cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką” w Pałacu w Jabłonnie. Koncertuje jako solistka i kameralistka.
Wojciech Świętoński, doktor sztuk muzycznych. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalla (2008).
Kameralistykę fortepianową studiował pod kierunkiem prof. Jerzego Marchwińskiego. Ukończył dwuletni Staż Artystyczny w zakresie wykonawstwa muzyki kameralnej (2010) oraz II i III edycję Podyplomowego Międzywydziałowego Studium Pieśni (2012,2013) w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.
Jest jednym z trzech uczestników elitarnego ‘Kursu mistrzowskiego’ Maestro Ivo Pogorelicha. Pozostając z nim w stałym kontakcie, nieustanie czerpie inspiracje z licznych wskazówek Mistrza.
Laureat międzynarodowych konkursów pianistycznych w Kijowie i Rzymie. Regularnie występuje w salach koncertowych Europy, z recitalami i z towarzyszeniem orkiestry. Współpracował z wieloma zespołami (Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Polska Orkiestra Radiowa, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia), występując pod batutą m.in. Moniki Wolińskiej, Grzegorza Mielimąki, Tomasza Bugaja oraz Szymona Kawalli. Aktywnie koncertował podczas obchodów Roku Karola Szymanowskiego oraz Roku Fryderyka Chopina. Jego występy inaugurowały Paradę Schumana oraz otwarcie Muzeum Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli.
Wystąpił na takich festiwalach jak: Stagione Concertistica (Tropea), Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwal Sopockiej Sztuki Wokalnej, Dni Muzyki Andrzeja Kurylewicza (Warszawa), Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach” w Zakopanem, Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, HART Fest (Oxford), Klavierwoche (Heidelberg).
W jego dorobku nagraniowym znajdują się płyty: Paweł Łukaszewski „Musica profana 2” – płyta nominowana do nagrody Fryderyk, „Wieniec pieśni do słów Marii Konopnickiej” – płyta zrealizowana dzięki wsparciu Prezydenta Miasta Warszawy, Stanisław Wisłocki „Piano works” – płyta pod patronatem Rektora UMFC, Mikołaj Bugajak "Strange Sounds And Inconceivable Deeds" – „bez wątpienia jeden z najlepszych albumów, jakie w tym roku ukazały się w Polsce” (onet.pl), Przemysław Gintrowski „Tren” – płyta sfinansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a wydanie jej wieńczyło obchody Roku Zbigniewa Herberta.
Członek Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków oraz Stowarzyszenia Artystów STOART. Organizuje i występuje na koncertach promujących współczesną muzykę polską partycypując w programach realizowanych przez Instytut Muzyki i Tańca, Narodowe Centrum Kultury oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Stypendysta Lions Club (2006, 2007), Prezydenta Miasta Białegostoku (2011) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011, 2017, 2020).
Artysta współpracujący Filharmonii Narodowej.
Twórca i dyrektor artystyczny cyklu koncertów „Chwile ulotne” w Pałacu Radziwiłłów w Nieborowie.
Dokonał prawykonań utworów napisanych przez kompozytorów będących pedagogami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: Weroniki Ratusińskiej, Miłosza Bembinowa, Bartosza Kowalskiego i Pawła Łukaszewskiego.
Jest propagatorem muzyki Stanisława Wisłockiego oraz laureatem prestiżowej Nagrody Muzycznej Fryderyk 2024 za płytę „Stanisław Wisłocki – Solo & Chamber Works”.
Patronat honorowy: Marszałek Województwa Mazowieckiego
Patronat medialny: Ziemia Przysuska, Gość Niedzielny, Echo Dnia, Radio Radom, Radio Rekord, Tv Dami, Co za dzień, 7dni
Partner: Piekarnia Fogiel&Fogiel, E.Leclerc