W związku z pismem skierowanym do Zamawiającego w postępowaniu pn. „Wybór koordynatora i nadzoru księgowego projektu „Zdarzyło się kiedyś nad wodą – trasa turystyczna w radomskim skansenie” działając na podstawie art. 38 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. nr 113, poz. 759) zwanej dalej ustawą Pzp udzielamy następującej odpowiedzi.
W związku z pismem skierowanym do Zamawiającego w postępowaniu pn. „Wybór koordynatora i nadzoru księgowego projektu „Zdarzyło się kiedyś nad wodą – trasa turystyczna w radomskim skansenie” działając na podstawie art. 38 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. nr 113, poz. 759) zwanej dalej ustawą Pzp udzielamy następującej odpowiedzi.
Pytanie:
W związku z ogłoszeniem przetargu na wybór koordynatora i nadzoru księgowego pragniemy zauważyć, iż zapisy S1WZ są niezgodne z zapisami ustawy Prawo zamówień publicznych, nie zapewniają, zachowania zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz utrudniają uczciwą konkurencję. Orzecznictwo w tym zakresie (co najmniej kilkadziesiąt orzeczeń w 2010r.) jednoznacznie wskazuje na niezgodność dokumentacji przetargowej z obowiązującym stanem prawnym.
Zamawiający informuje, że w postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy dysponują osobami spełniającymi określone wymagania. W odniesieniu do jednej z osób określono następujący warunek.:
»b) posiada wiedzę i doświadczenie z zakresu realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej tj. pełniła w okresie ostatnich trzech latach funkcję koordynatora, w co najmniej trzech projektach współfinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Mazowsze".
Powyższy zapis jest niezgodny z ustawą Prawo zamówień publicznych oraz nie zapewnia zasad uczciwej konkurencji, gdyż wprowadza rażące zawężenie w odniesieniu do możliwości ubiegania się o udzielenie zamówienia przez potencjalnych wykonawców. Kryteria dostępu do realizacji zamówienia powinny być określone w sposób niedyskryminujący wykonawców w kontekście geograficznym i stwarzający możliwości udziału w postępowaniu dla wykonawców z całej Polski. Fakt, czy osoba pełniła funkcję koordynatora dla projektów dofinansowanych z RPO Mazowsze czy też z innego RPO w Polsce nie ma żadnego znaczenia w kontekście doświadczenia takiej osoby i jest to czynnik znacząco ograniczający swobodny udział wykonawców w postępowaniu. Usługa koordynacji projektu polega na wykonywaniu określonych czynności (wynikających w szczególności z zapisów umowy o dofinansowanie, zapisów RPO, zapisów wytycznych ogólnopolskich i unijnych, właściwych przepisowo prawa, etc). Zasady realizacji projektów w ramach poszczególnych RPO w Polsce są tożsame, ponieważ oparte są na wytycznych szczebla krajowego i unijnego. W związku z tym zapisy wymagające doświadczenia w ramach konkretnego RPO powinny być bezwzględnie usunięte z SIWZ jako kolidujące z Ustawą Prawo zamówień publicznych.
Reasumując, wnosimy o usunięcie z SIWZ zapisów sprzecznych z Ustawą Prawo zamówień publicznych, tj. „Regionalnego Programu Operacyjnego Mazowsze" i zastąpienie ich „Unii Europejskiej" - podobnie jak zapisano w przypadku drugiej z wymaganych osób.
Odpowiedź:
Usługa będąca przedmiotem przetargu polega na wykonywaniu określonych czynności (nie tylko dotyczących koordynacji projektu, ale również nadzoru księgowego) nie wynikających tylko z zapisów dokumentów o charakterze ogólnopolskim, ale również przede wszystkim charakterystycznych dla danego programu operacyjnego (szczegółowego opisu priorytetów, umowy o dofinansowanie projektu, zasad kwalifikowalności, itp.). Prawdą jest, że zasady realizacji programów operacyjnych, w części opartej na wytycznych szczebla krajowego i unijnego, są tożsame, jednakże szczegółowe zapisy, w tym określenie systemu realizacji programu operacyjnego należą do zadań instytucji zarządzającej (Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, Dz. U. z 2006 r., Nr 227, poz. 1658, art. 26, ust 1. pkt. 8), z późń. zm.).
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego 2007-2013 (RPOWM) jest jednym z 16 programów regionalnych, które realizują Strategię Rozwoju Kraju na lata 2007-2015 (SRK) oraz Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie (Narodowa Strategia Spójności). Jednocześnie jest odzwierciedleniem polityki rozwoju prowadzonej przez Samorząd Województwa Mazowieckiego, której podstawę stanowi Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do roku 2020. RPOWM jest zarządzany na poziomie regionalnym, a Instytucją Zarządzającą jest Zarząd Województwa Mazowieckiego.
Do zadań podmiotu wyłonionego w przetargu, należeć będą między innymi prace realizowane zgodnie z wymogami RPOWM, konieczne jest więc, aby posiadał on znajomość specyfiki RPOWM, wiedzę w zakresie projektów realizowanych w ramach RPOWM oraz doświadczenie w kontaktach z instytucją zarządzającą i pośredniczącą na Mazowszu. Ze względu na wielkość projektu oraz wysoką kwotę dofinansowania Zamawiający musi mieć pewność, że wszystkie prace zostaną wykonane należycie i zgodnie z procedurami obowiązującymi dla RPOWM, a nie dla innych programów operacyjnych.
Reasumując wskazany wymóg nie ma charakteru dyskryminującego w kontekście geograficznym a zamawiający dopuszcza wykonawców bez względu na pochodzenie i siedzibę a wymaga jedynie doświadczenia zgodnego z przedmiotem zamówienia i niezbędnego do jego prawidłowego wykonania.
Biorąc powyższe na uwadze zamawiający nie dokona zmiany zapisów w SIWZ dotyczących warunków udziału w postępowaniu.