Wystawa czasowa przybliżyła historię rodu Dembińskich herbu Rawicz, z którego wywodzili się zasłużeni dla kraju właściciele ziemscy, patrioci, wojskowi, politycy.
W ekspozycji skoncentrowano się na ich dokonaniach w dobrach ziemskich Przysucha w okresie największej prosperity, kiedy miasto było znaczącym ośrodkiem produkcji hutniczej i zbrojeniowej. Na pocz. XIX w. Dembińscy ekspediowali surówkę z miejscowych zakładów do Prus. Właściciele inwestowali z powodzeniem w inne dziedziny gospodarki, a także stopniowo nadawali wytworny i bardzo luksusowy charakter swoim siedzibom i otoczeniu. Wzrost dochodów przekładał się również na dłuższe podróże zagraniczne, zwłaszcza do wód, stawianie dworów, pałaców w bardziej oddalonych dobrach, głównie dla wygody właścicieli. Działalność artystyczna, pasja budowlana i mecenat Urszuli z Morsztynów Dembińskiej uchodziły za jeden z najciekawszych w Polsce w końcu XVIII w. Z jej fundacji zbudowano cztery kościoły i trzy pałace w różnych częściach kraju. Poza dobrami w powiecie opoczyńskim, pod Krakowem rozwijała gospodarkę rolno-hodowlaną, stawiała kuźnice, prochownie, papiernie i huty szkła.
W ekspozycji zostały zaprezentowane obiekty archiwalne i ikonograficzne dokumentujące historię gospodarczą, społeczną i kulturalną rodu Dembińskich. Cenne są portrety ówczesnych właścicieli, a szczególnie portret króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, którego Dembińscy podejmowali w pałacu w Szczekocinach, namalowany przez Józefa Pitschmana.
Narracja wystawy obejmuje również kluczowe momenty historii związane ze zrywami powstańczymi, z postacią króla, naczelnika Tadeusza Kościuszko, rodami Czackich i Wielhorskich, Małachowskich, Dembińskich herbu Rawicz i Nieczuja (generałów, posłów).
Uzupełnieniem są przykładowe militaria, szable, pistolety, amunicja artyleryjska oraz repliki elementów umundurowania i uzbrojenia.
Istotną częścią ekspozycji są obiekty związane z ówczesną modą: repliki sukien z XVIII i XIX w. uszyte z jedwabnej satyny i tafty, dekorowane koronkami i piórami (Robe à la française inspirowana oryginalnymi zachowanymi sukniami, robe à la anglaise w oparciu o wykrój ubioru z ok. 1775-1785 ze zbiorów Snowshill Manor, suknia w stylu empire, pocz. XIX w.).
Na uwagę zasługują wachlarze z Francji z XIX w., garnitur toaletowy, srebrna torebka balowa i inne akcesoria modowe.
Ciekawostką jest sukienka do chrztu Dembińskich z początku XX w., chustka posagowa Małachowskich, różne formy tłoków pieczętnych oraz sygnet należący do Henryka Dembińskiego, znanego polityka, właściciela Przysuchy na pocz. XX w..
Wystawa zorganizowana ze zbiorów Rodziny Dembińskich, Rodziny Radziwiłłów, Fundacji Nomina Rosae, Przemysława Bednarczyka, Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu, Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze.
Kurator: dr Agnieszka Zarychta-Wójcicka
fot. Aneta Szwaczyk, Jakub Stępień